انواع کیتوزان

انواع کیتوزان

**انواع کیتوسان و کاربردهای آن**

کیتوسان با فرمول شیمیایی (C۶H۱۱NO۴) از استیل زدایی کیتین بدست می‌آید که به دلیل غیر سمی بودن، خاصیت جذب بالا، امکان تجزیه در طبیعت، سازگاری با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن از نظر اقتصادی، توانایی حذف محدودهٔ وسیعی از رنگ‌ها و فلزات، سینتیک سریع و در نهایت امکان تهیه مشتقات فراوان از آن، بسیار مورد توجه است.

تهیه کیتوسان:در واکنش استیل‌زدایی، با اضافه کردن محلول سدیم هیدروکسید غلیظ و گرما، گروه‌های استیل آمین در کیتین به عامل‌های آمین تبدیل می‌شود.

فرق کیتین و کیتوزان:

*پلیمری که ۱۰۰ درصد گروه های آمین آن استیل دار شده باشد را کیتین و پلیمری بدون گروه های آمیدی (۱۰۰ درصد گروه آمین) را کیتوسان می نامند. به طور قراردادی وجود ۵۰ درصد گروه های آمیدی، به عنوان مرز بین کیتین و کیتوسان در نظر گرفته می شود.

تعداد گروه‌های استیل موجود روی زنجیر پلیمر، تفاوت بین این دو پلیمر را مشخص می‌کند. به‌طور قراردادی وجود ۵۰ درصد گروه‌های آمیدی به عنوان مرز بین کیتین و کیتوسان در نظر گرفته می‌شود. یعنی پلیمر با درجه استیل زدایی کمتر از ۵۰ درصد را کیتین و بیش از ۵۰ درصد را کیتوسان می‌نامند.

خصوصیات کیتوسان

کیتوزان یک پلیمر غیر سمی با قابلیت جذب بالا است. این ماده امکان تجزیه در طبیعت را دارد و با محیط زیست کاملا سازگار است. بیشتر پلی ساکارید های موجود در طبیعت مانند سلولز، دکسترین و یا آگارز، به صورت خنثی یا اسیدی هستند، در حالی که کیتین و کیتوسان به صورت بازی در طبیعت موجود هستند.

به دلیل همین خاصیت منحصر به فرد، کیتوزان قادر است به صورت شیمیایی با چربی ها، کلسترول، پروتئین ها، DNA، RNA و یون های فلزی پیوند تشکیل دهد. کیتوسان در محلول اسید های رقیق در pHهای کمتر از ۶ کاملا قابل حل است.

علاوه بر خواص فوق، خصوصیات بیولوژیکی مانند چسبندگی زیستی، خاصیت ضد سرطان، خاصیت ضد میکروبی، کاهش دهنده التهاب و درد، آنتی اکسیدان، منعقد کننده خون و کاهش دهنده کلسترول، کیتوسان را از دیگر پلیمرهای زیستی متمایز کرده است.

*حل پذیری و ژله ای شدن*

اساس این فرایند بر هم کنش الکتروستاتیک بین گروه های آمینی کیتوزان و گروه های با بار منفی پلی آنیونی است. 

 

*کاربرد های کیتوسان*

  • تصفیه فاضلاب و مهندسی آب
  • صنایع کاغذ سازی و بسته‌بندی
  • صنایع نساجی
  • صنایع غذایی
  • کشاورزی
  • پزشکی و زیست پزشکی
  • کاربرد در مهندسی پزشکی

در نمونه‌های تجاری کیتوسان تولیدی در شرکت ایران کیتوزان، درجه استیل زدایی آن همیشه کمتر از %۹۵ است، زیرا افزایش بیشتر از این مقدار، موجب افزایش هزینه تولید و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌شود. کیتوسان با درجه استیل زدایی بالا در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیتوسان به دلیل ماهیت پلی کاتیونی، می تواند به عنوان یک عامل لخته کننده عمل کند و همچنین می تواند به عنوان یک عامل کیلیت کننده، یونهای فلزات سنگین را به دام بیندازد. کیتین از منابع مختلفی بدست می اید و  تاکنون بیش از ۳۰۰ منبع مختلف از انواع بی مهرگان دریایی، قارچها، باکتریها، گیاهان، جلبکها، نرمتنان، دیاتومه ها، مخمرها، حشرات و غیره مورد مطالعه تحقیق قرار گرفته است و بیش از ۳۰۰ نوع از مشتقات آن در صنایع مختلف داروسازی، آرایشی، زیست فنآوری، کشاورزی، غذایی، شیمیایی و غیره به کار برده شده است.

امروزه با توجه به پیش رفت فناوری نانو سهم بسزای آن را در صنایع مختلف نمی توان نادیده انگاشت. یکی ازپلیمرهای زیست سازگار با قابلیت تجزیه بیولوژیکی و عدم سمی بودن کیتوسان است.

کیتین و کیتوسان، به عنوان آمینوپلی ساکاریدهای طبیعی، به دلیل داشتن ساختار بی نظیر خصوصیات چند بعدی و عملکرد بالا توجه زیادی را در صنایع به ویژه در نساجی، پزشکی، مهندسی بافت، ترمیم زخم ها و رهایش دارو ، پانسمان زخم، غشاهای تصفیه پساب و صنایع آرایشی بهداشتی به خود معطوف کرده اند. به علاوه اصلاح شیمیائی این بیو پلیمر ها، بهبود حلالیت آن ها در محیط های آبی یا حلال های آبی را در پی داشته است که این امر موجب افزایش فعالیت های بیولوژیکی و نیز افزایش کاربرد کیتین و کیتوسان شده است.

چنانچه این ماده وارد فاز نانو شود سطح وسیعی از منسوج را با مقادیر اندکی از این ماده پوشش خواهد داد. نانو کیتوسان به منظور افزایش نسبت مساحت سطحی به حجم و افزایش کاربرد این بیوپلیمر می باشد.

 

تولید کیتوزان با کیفیت و مشاوره رایگان در  ایران کیتوزان

فروش ویژه کیتوزان با کیفیت و قیمت مناسب در ایران کیتوزان

 

کیتوسان با وزن مولکولی بالا

Chitosan (1000 – 2000 cps) Molecular Formula: [C6H11NO4]n Molecular Weight: 1,500,000 (avg.)

کیتوسان با وزن مولکولی متوسط

Chitosan (300 – 1000 cps) Molecular Formula: [C6H11NO4]n Molecular Weight: 1,250,000 (avg.)

کیتوسان با وزن مولکولی پایین

Chitosan (100 – 300 cps) Molecular Formula: [C6H11NO4]n Molecular Weight: 890,000 (avg.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *