کیتوسان در کشاورزی

کیتوسان در کشاورزی

کیتوسان پلیمری آب دوست و کاتیونی است که از حذف گروههای استیل کیتین در محیط بازی به دست می آید. کیتوسان به عنوان یک تقویت کننده رشد طبیعی و یک آفت کش زیستی ارگانیک که توانایی گیاهان را برای دفاع در برابر قارچها بهبود می بخشد، استفاده می‌ شود. خاک و آب حاوی مقدار زیادی کیتین و محصولات تجزیه مولکولهای کیتوسان هستند. کیتوسان بیشتر به دلیل توانایی خود در ایجاد سیستم دفاعی شناخته شده است. کشاورزی زیستی ( کشاورزی ارگانیک ، طبیعی )  گونه‌ای کشاورزی است که در تولید و فرآوری محصولات آن از سموم شیمیایی، کود های شیمیایی، هورمون ها، دگرگونی‌ها و دستکاری‌های ژنتیکی استفاده نشود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده‌های طبیعی باشد . کشاورزی ارگانیک، سیستمی تولیدی است که سلامت خاک، اکوسیستم‌ها و انسان را پایدار می‌سازد و بر فرایند بوم شناسانه، تنوع زیستی و چرخه‌های سازگار با شرایط محلی تکیه دارد.

فراورده‌های کشاورزی زیستی در کشور ما با نام محصولات سالم و در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کشاورزی زیستی، ارگانیک یا کشاورزی بیولوژیک (Bio) شناخته می‌شود. کشاورزی زیستی، یک سیستم مدیریتی جامعی است که کمیت و کیفیت محصولات از تولید تا فرآوری و انتقال به مصرف‌کننده، سلامت خاک، گیاه، حیوان، انسان، میکروارگانیسم‌ها، محیط سیاره زمین به عنوان یک موجود زنده واحد، اصول اکولوژیکی، محیط زیست، اصول عدالت و روابط اجتماعی، احترام به مخلوقات و اصول پایداری زیستی در آن مد نظر است.

کشت ارگانیک قدیمی ترین نوع کشاورزی در روی کره زمین است و نگرش علمی و جدید به آن چیزی است که اجداد ما به آن عمل میکردند این نوع کشاورزی براساس مدیریت صحیح خاک و محیط رشد گیاه استوار است در کشت ارگانیک به گونه ای عمل میشود که در تغذیه گیاه و درخت تعادل بین عناصر مورد نیاز در خاک به هم نخورد و هنگام رشد نیز نیاز به استفاده از سموم و آفتکش ها نباشد و یا اگر نیاز به آفتکش و یا کود تقویتی باشد از نوع ارگانیک استفاده شود. گیاهان تولید شده به روش ارگانیک سالم تر بوده و بعنوان غذاهای خوشمزه تر برای تغذیه انسان و حیوانات میتوانند بکار بروند. این محصولات خطر ابتلا به بیماریها به ویژه انواع سرطانها را کم میکند، خاک را سالم نگه میدارد و به حفظ سلامت جوامع کمک میکند.

کود ارگانیک کیتوسانی ( کود آلی حاوی محرک رشد کیتوزان ) یکی از کودهای ارگانیک بسیار مفید و باکیفیت برای گیاهان و خاک به شمار می آید. کود ارگانیک کیتوسانی یک کود مایع غنی از مواد آلی و عناصر ماکرو و ریز مغذی ها به همراه ماده طبیعی کیتوزان استخراج شده از پوست سخت پوستان دریایی مانند خرچنگ و میگو  است. با تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان و تقویت ریشه زایی و جوانه زنی، باعث استحکام سیستم ایمنی و بهبود رشد و باردهی گیاهان می گردد.  تحریک کننده میکرو ارگانیسم های مفید خاک و مکمل کودها و افزایش دهنده جذب عناصر غذایی در دسترس گیاهان میباشد. این نوع کود را می توانید در همه مصارف زراعی، باغی، گلخانه ای، باغچه و به ویژه گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی مصرف کنید و شاهد افزایش رشد و طراوت گیاهان خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *