حلالیت یکی از موضوعات اساسی در مورد کیتوسان است. ماده کیتوسان جهت اعمال و اثر گذاری خواص خود در بیشتر حوزه های کاربردی نیاز به حل کردن و تشکیل ژل دارد. این تشکیل ژل در محلول های اسیدی با درصد های متفاوتی انجام میگیرد که معمول ترین آن ها استیک اسید 1% است.

از مزیت های ژل کیتوزان دسترسی آسان به حجم انبوه مواد اولیه کیتوزانی می باشد. همچنین مشکلات حل کردن کیتوزان پودری در حجم بالا(صاف کردن و حذف ناخالصی احتمالی) دیگر وجود ندارد.

یکی از محصولات اصلی ایران کیتوزان تولید ژل آماده مصرف با pH خنثی جهت مصارف مختلف( دارویی، آرایشی و بهداشتی و گرید کشاورزی ) می باشد.

توضیحات

ژل کیتوسان

کیتین و کیتوزان ( کیتوسان ) به عنوان یک آمینو پلی ساکارید طبیعی که دارای ساختمان بی نظیر و خصوصیاتی چند منظوره هستند به طور وسیعی در پزشکی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله خصوصیات بارز کیتین و کیتوسان می توان به سازگاری زیستی بالا، زیست تخریب پذیری قابل قبول در کنار سمیت پایین، همچنین خواص آنتی باکتریال و ضدحساسیت آنها اشاره کرد. علاوه بر این موارد، خصوصیات بیولوژیکی چون چسبندگی زیستی، ضد سرطان، ضد میکروب، کاهش دهنده التهاب و درد، آنتی اکسیدان، منعقد کننده خون و کاهش دهنده کلسترول، آنها را از دیگر پلیمرهای زیستی متمایز کرده است.

کیتوسان به دلیل ماهیت پلی کاتیونی، می تواند به عنوان یک عامل لخته کننده عمل کند و همچنین می تواند به عنوان یک عامل کیلیت کننده، یونهای فلزات سنگین را به دام بیندازد. کیتین از منابع مختلفی بدست می اید و  تاکنون بیش از ۳۰۰ منبع مختلف از انواع بی مهرگان دریایی، قارچها، باکتریها، گیاهان، جلبکها، نرمتنان، دیاتومه ها، مخمرها، حشرات و غیره مورد مطالعه تحقیق قرار گرفته است و بیش از ۳۰۰ نوع از مشتقات آن در صنایع مختلف داروسازی، آرایشی، زیست فنآوری، کشاورزی، غذایی، شیمیایی و غیره به کار برده شده است.

امروزه با توجه به پیش رفت فناوری نانو سهم بسزای آن را در صنایع مختلف نمی توان نادیده انگاشت. یکی ازپلیمرهای زیست سازگار با قابلیت تجزیه بیولوژیکی و عدم سمی بودن کیتوسان است. کیتین و کیتوسان، به عنوان آمینوپلی ساکاریدهای طبیعی، به دلیل داشتن ساختار بی نظیر خصوصیات چند بعدی و عملکرد بالا توجه زیادی را در صنایع به ویژه در نساجی، پزشکی، مهندسی بافت، ترمیم زخم ها و رهایش دارو ، پانسمان زخم، غشاهای تصفیه پساب و صنایع آرایشی بهداشتی به خود معطوف کرده اند . به علاوه اصلاح شیمیائی این بیو پلیمر ها، بهبود حلالیت آن ها در محیط های آبی یا حلال های آبی را در پی داشته است که این امر موجب افزایش فعالیت های بیولوژیکی و نیز افزایش کاربرد کیتین و کیتوسان شده است. چنانچه این ماده وارد فاز نانو شود سطح وسیعی از منسوج را با مقادیر اندکی از این ماده پوشش خواهد داد. نانو کیتوسان به منظور افزایش نسبت مساحت سطحی به حجم و افزایش کاربرد این بیوپلیمر می باشد.

کیتین به دلیل خاصیت چربی دوستی بالا در آب و بسیاری از حلال های آلی نامحلول است. کیتوسان نیز در آب نامحلول است اما در محلول اسیدهای رقیق ( معمولا استیک اسید ۱%) در PH<6 قابل حل است.

ژل کیتوسان

حلالیت یکی از موضوعات اساسی در مورد کیتوسان است. ماده کیتوسان جهت اعمال و اثر گذاری خواص خود در بیشتر حوزه های کاربردی نیاز به حل کردن و تشکیل ژل دارد. این تشکیل ژل در محلول های اسیدی با درصد های متفاوتی انجام میگیرد که معمول ترین آن ها استیک اسید ۱% است.

انتخاب غلظت مناسب اسید و نسبت پودر (کیتوسان) به حلال، به کاربرد مد نظر فرد بستگی دارد که لازم است با مطالعه از منابع معتبر نسبت و غلظت مناسب کار استخراج گردد.

مشخصات ژل کیتوزان ( کیتوسان)

ویژگی ها
ژل کیتوسان نام ماده
C۶H۱۱NO۴ فرمول شیمیایی
>85% درصد استیل زدایی
>98% خلوص
۱۰-۱۰۰۰میکرون میانگین سایز ذرات
کم، متوسط، زیاد وزن مولکولی
ژل شکل ظاهری
زرد روشن رنگ
۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ میلی لیتری بسته بندی

توضیحات تکمیلی

وزن 0.250 kg

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ژل کیتوسان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *